woensdag 12 maart 2014

Time Flies & Fruitbomenproject

Hi There,

Alweer een anderhalve week gepasseert. De Finse mensen zijn nu weg, ze zijn zaterdag vertrokken. Het is heel anders nu in Centro Verde, misschien hetzelfde als in het begin toen ik hier alleen was, maar het voelt anders, veel stiller.
Zeker in het weekend was dit heel sterk voelbaar omdat ook Gozales en Chicho weg waren en Lourden de kokin was er ook niet, ze heeft een week vakantie.

Maar eerst een beetje over de week met de Finse mensen hier. Het was altijd ambiace, er was altijd iemand om mee te babbelen. Ook de werkjes gingen sneller voorbij.
Woensdag (5 Maart) zijn we een huis gaan afbreken en herbouwen van een van de armste families uit het dorp.
In de avonden maakten we kampvuur of waren er 'fiestas' met trommels en accordeon. Soms kwamen er mensen vertellen over hun leven hier en de geschiedenis van het dorpje.
1 Namiddag kwam er een mevrouw massages geven.
Er was altijd wel iets te doen.

Maar nu de Finse mensen vertrokken zijn is het hier weer stiller. De eerste dagen voelde het echt als een leegte, maar ondertussen is het al weer gewoon.
Gonzales is terug  van Loma en hij brengt wat meer leven in het centrum.
Dit weekend ben ik naar Dajabon geweest, en naar de disco in Rio Limpio. Leren dansen, oh help... ( Bachacha & Merengue)
Ik wil meer gaan, want het is daar wel leuk, maar het is soms wat moeilijk omdat er steeds iemand van Centro Verde bij me moet zijn voor de veiligheid in het donker...

gisteren ging ik naar de Escuelita, maar enkel voor 1 uurtje, omdat ik ervoor brood aan het maken was en ik moest wachten tot het uit de oven kwam.
Het was niet zo makkelijk om het niet te laten aanbranden in de vuur oven...
Volgende keer ga ik proberen met de zonneoven, maar gisteren in de namiddag was er niet meer genoeg zon.

Janser, 1 van de jongens die hier werkt (lepels maken) is vertrokken naar Santo Domingo, hij gaat verder studeren (Theater). Ik vind het jammer dat hij weg is, hij was leuk om mee te babbelen en hij leerde me om lepels te maken, maar dat ga ik nu verder doen op mijn eentje, of met Radison, een van de andere jongens, als hij hier is, want hij gaat nog naar school.

Het Fruitbomenproject.


Chicho en ik werken samen om alle fruitbomen in Centro Verde nieuwe compost te brengen, maar dat is een hele klus,
Hier in Centro Verde hebben ze ongeveer 65 verschillende soorten fruitbomen, en die liggen allemaal verspreid over het terrein.
Aangezien het hier in het midden van de bergen is met veel zon is dit soms heel lastig, warm werk.
Maar het is leuk om te doen.

Kati werkt aan het bouwen van een composttoilet. Gisteren heb ik haar een beetje geholpen.
Deze namiddag ga ik verder werken aan mijn lepel die ik aan het maken ben.

Voila, dat was het zo een beetje voor vandaag.
Ohja Merel Dewaele, als je dit leest Gelukkige Verjaardag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten